De Triangel trapt het af!

Via slimmer woonwerk-verkeer zetten we in op duurzame mobiliteit.

Pendelen van huis naar het werk en omgekeerd: een sleur of een opportuniteit? Een parkeerplaats zoeken, betalen, reserveren, onderhandelen, of ruimte anders gaan benutten? Stress in de wagen of gezellig babbelen op de fiets? De overheid helpt ons in ieder geval in de richting van samen duurzaam participeren in het verkeer. Denk maar aan Belgerinkel, Car Free Day, de week van de mobiliteit, de fietssnelwegen en het Pendelfonds.

Ook Taborpartner De Triangel uit Lovendegem zet resoluut in op duurzame mobiliteit, en zocht en vond ondersteuning bij ‘het pendelfonds.’ Het Pendelfonds subsidieert projecten die een duurzaam woon-werkverkeer bevorderen. Projecten die tot doel hebben om het aantal autoverplaatsingen op het vlak van woon-werkverkeer te verminderen komen in aanmerking komen voor subsidiëring.

Ik hoorde voor het eerst van het Pendelfonds via een neef. “Voor zowel grote als kleine bedrijven is het perfect haalbaar om via deze subsidie concrete acties te realiseren,” moedigde hij me aan. Even een volgende projectoproep afwachten om mijn enthousiasme concreet te maken…

Vanuit het Provinciaal Mobiliteitspunt Oost-Vlaanderen kreeg ik begin dit jaar de oproep binnen. Via een analyse van de woonplaatsen van onze medewerkers en hun huidige vervoersmiddelen deden we een potentieelberekening. Een omgevingsanalyse leerde ons waar kansen en mogelijkheden lagen.

Gebruik de kracht van je netwerk

In de reeds gerealiseerde projecten van het Pendelfonds kwamen we andere Taborpartner tegen : Sint-Lodewijk uit Wetteren. Uiteraard deelde deze partner hun initiatief en lieten we ons inspireren door hun voorbeeld. We gingen aan de slag. We legden een mobiliteitsstudie van onze site in Lovendegem, behoeften in het masterplan, wensen van personeelsleden en de mogelijkheden die het pendelfonds naast elkaar, en stelden prioriteiten.

Uiteindelijk kozen we ervoor om te investeren in fietsenstalling, 5 elektrische fietsen, 2 speed pedelecs, een vouwfiets, fietshelmen, regenkledij, veiligheidshesjes,… en een carpoolapp.  En deze investering blijkt een aantoonbaar verschil te maken want vanuit het Pendelfonds kwam het goede nieuws dat we 50000 euro gesubsidieerd krijgen. Nu ligt de uitdaging in de ontwikkeling van een goed kader om het materiaal daadwerkelijk te laten gebruiken door de medewerkers en zo een duurzame organisatiedoelstelling te bereiken maar ook de medewerkers een gezond alternatief te bieden. Zie het als een half uurtje gratis fitness voor en na het werk!

Carpoolapp: nog te ontwikkelen

APP

Een clusterverantwoordelijke vertrouwde me gisteren het volgende toe: “Toch verschrikkelijk hé? Die collega woont in mijn buurt en we hebben het al verschillende keren voor gehad dat we achter elkaar in de file staan. Eigenlijk zouden we moeten afspreken hé? Maar ons uren verschillen ook veel en we zien elkaar niet veel…” Een app om carpoolen te stimuleren moet eigenlijk niet veel meer zijn dan een vlotte manier om te communiceren tussen mensen die uit dezelfde buurt zijn of elkaars buurt passeren. www.blablacar.be is hiervoor een uitstekende inspiratiebron! Nu nog een IT-specialist vinden die dit wel ontwerpen… Ben jij of ken jij die? Of doe je mee? Contacteer me gerust.

AVS maakte een mooie reportage van ons inititatief:

ook te zien via

http://www.avs.be/avsnews/triangel-lovendegem-krijgt-50.000-voor-duurzame-mobiliteit

 

Meer weten, mee doen?

Je vindt me via Tim (punt) Maenhout (at) dvcdetriangel (punt) be of on twitter –  @balderop

http://www.dvcdetriangel.be