Proeven is leren en leren is proeven. Hoe samen-aankoop en levensecht onderwijs elkaar versterken.

Donderdagnamiddag 22 februari.

Afspraak in de professionele opleidingskeuken van Mariagaard, Wetteren.

Aanwezig: een mooie groep van chefs uit de Taborgroep. En 7 studenten van Mariagaard – specialisatiejaar gemeenschapsrestauratie en hun leerkrachten.

Thema:  blinde proeverij van groenten en fruit

Reden: ultieme test voor ‘samen-aankoop’ Taborgroep groenten en fruit.

Waarde contract: 335000 euro per jaar.

Concreet: bij welke leverancier kopen we vanaf nu zo ongeveer 6000 kg seizoensappelen , 5500 kg bananen, 13000 kg appelsienen,  4500 kg ajuin,  12000 kg soepgroenten, 20660 kg voorbereide groenten, …? En wie levert meer dan 70 ton aardappelproducten?

Bergen groenten en fruit dus. Aan de chefs om blind te proeven, te wikken en te wegen over de kwaliteit van de aangeboden producten.

IMG_7461

Tot zover ‘business as usual’. Met een honderdtal samen-aankoopcontracten in de Taborgroep zijn we dit soort zaken wel gewoon. En toch, deze keer is het anders. Taborpartner Mariagaard had een fijn idee: we betrekken de leerlingen bij dit aankoop- en proefproces. In voedingsdossiers is de mening van de kok cruciaal bij het gunnen van de aankoop. Hij/zij bepaalt sterk waar de balans prijs/kwaliteit ligt, wat de belangrijkste elementen zijn ivm levering en bewerking, enz. En leerlingen gemeenschapsrestauratie zijn de chef koks van morgen.

Zeven leerlingen werden uitgedaagd om het hele proces te doorlopen: ze worstelden zich door de stevige administratieve flow van zo’n aankooptraject, doorspitten de offertevraag, en werden nieuwsgierig. Nieuwsgierig naar de proeverij. Want hun mening en advies telt even zwaar door als het advies van de professionals.

IMG_7453

En net als de professionals proeven, vergelijken, bespreken ze en zijn ze kritisch. Kritisch voor de producten, en ook voor de onderbouwing van de standpunten. Want ’t is voor echt!

Leen Van De Voorde van Mariagaard begeleidde het hele proces. We zijn benieuwd naar haar ervaringen. 

Leen, waarom de leerlingen erbij betrekken?

In Mariagaard werken we in de opleiding zo veel als mogelijk met levensechte situaties en omgevingen. Die praktijktoets motiveert leerlingen, en we ervaren dat ze op die manier ook veel meer leren. Dit was dus een bijzondere kans voor ons. Ze konden aan den lijve ervaren hoe belangrijk zo’n aankoopproces is voor een kok. En wat er allemaal bij komt kijken.

Staan leerlingen daarvoor te springen? Willen zij niet vooral veel koken?

Neen, ze waren echt mee. Net omdat het levensecht is, en hun mening ook echt telt, zijn ze heel erg betrokken op dit thema. Weet je, in principe hadden ze de donderdagnamiddag van de proeverij vrij, omdat het 100 dagen was. Allemaal hebben ze zich geëngageerd om er te zijn, en ten volle hun verantwoordelijkheid op te nemen. Ik vond dat echt knap. Onze leerlingen zijn niet altijd en overal ‘de ideale leerling’, en in dit soort situaties laten ze echt zien dat ze klaar zijn om verantwoordelijkheid op te nemen in een professionele omgeving.

Wat nemen de leerlingen mee uit deze ervaring?

Goh, Leander en Naomi bijvoorbeeld, hoe zij tijdens de gesprekken met de ervaren professionals voelden hoe belangrijk het is om kritisch te zijn naar voeding, en dit ook te durven verwoorden, dat was sterk. Een standpunt durven innemen, en dat onderbouwen vond ik mooi om te zien. En dat chef koks niet op een (kook)eiland zitten, maar samen werken en samen tot besluiten komen. Ook dat is de kracht van zo’n samen-aankoop.

img_7449.jpg

 

De meerwaarde voor onderwijs en de leerlingen is duidelijk. Is er ook een meerwaarde voor het samen-aankoopproces?

Tja, dat weet ik niet direct. Ik vind het vooral heel waardevol dat de stem van de leerlingen, vanuit hun ‘professional in de toekomst’ rol echt mee telt. En wat me wel opviel, is dat we samen met leerlingen op zoek gingen naar de waarde achter een score. Als we zeggen “ik geef die soepgroente een score 2” en de andere een score 3, dan willen we weten wat de achterliggende betekenis van dat cijfer is. Dus werkten we een scoreblad uit, om zo nog beter onderbouwde scores te kunnen geven. Dat verrijkt zo’n samen-aankoop wel vind ik.

img_7452.jpg

Voor herhaling vatbaar?

Ja, absoluut! Als het lukt, willen we dat onze leerlingen van het specialisatiejaar dit allemaal kunnen ervaren. De volgende samen-aankoop in voeding is vis, maar dat is al voor heel binnenkort. Maar volgend schooljaar willen we er zeker opnieuw voor gaan. Ook de chefs van de andere aanwezige partners Sint-Lodewijk, De Bolster en Humival vonden het een meerwaarde.

Wat op het proefbord ligt, of het nu vis, vlees, zuivel of veggie is maakt op zich niet veel uit. De kracht zit in het levensechte, in het volledige proces van offertering tot gunning, de interactie met chefs en aankopers, enz. En op zich is dat heel goed inplanbaar in onze opleiding, omdat we niet met het klassieke vakkensysteem werken, wel met leerplancompetenties. Ikzelf zit ook in het leernetwerk aankopers van de Taborgroep, dus ik kan goed volgen wat er komt.

 

En, wie levert de karrevrachten groenten en fruit voor de Taborgroep?

Jij bent al even nieuwsgierig als onze leerlingen. Zodra het bekend is, hoor je het wel. En om te weten of het de goede keuze is, mag je altijd komen proeven bij Taborpartners in welzijn, gezondheid en onderwijs. Of in ons leerlingenrestaurant, elke weekmiddag op de campus Mariagaard!

OK, deal!

Meer weten?

Contacteer Leen (punt) Vandevoorde (at) mariagaard.be

Of team samen-aankoop van de Taborgroep via Martine (punt) Deschepper (at) tabor.be