game the change of change the game? terugblik HR in onderwijs

TaborgroepHalf mei trokken we voor de vijfde keer naar de editie ‘HR in onderwijs’.

Altijd een samenwerking tussen de Taborgroep, Arteveldehogeschool en AMS, altijd een beetje ‘anders’. Altijd op zoek naar een formule die zelf zorgt voor goesting en verandering. Een doorsnee studiedag, daar doen we niet aan mee.

Deze keer een pleidooi om veranderingen speelser aan te pakken, om ‘leren’ te stimuleren en ‘anders’ te doen. En we konden het aan de lijve ondervinden. Ignaas De Visch confronteerde ons met het innovatieve van innovatie… dat al 20 jaar bestaat. Net zoals een museum voor actuele kunst, een contradictie? Voer voor filosofische reflecties dus. maar veel tijd liet men ons niet, want een beweegsessie van Hiit@work trok ons als onderwijsmensen nog meer uit ons comfortzone… Wij stimuleren dat toch bij leerlingen, niet?

IMG_20190517_095837_resized_20190520_053614917

 

Daarna gingen we zelf aan het spelen. Om te ontdekken wat er allemaal ‘speelt’ binnen een proces van verandering, werd onze eigen ‘verandervraag’, onze eigen casus, kritisch onderworpen aan verschillende pijlers: cultuur, structuur, systemen, competentie van mensen.

Maar vooral werden we door onze collega’s, die we vaak van haar nog pluim kennen, op de rooster gelegd: vanuit welke visie, met welk doel die verandering is die echt nodig? Wie neemt daar op welke manier leiding op? Een stevige reflectie van 2u lang, over vier concrete onderwijsveranderingen. Het kritisch reflecteren van onze collega’s kregen we cadeau. Dankzij gamification, via een old school en zeer werkbaar ‘mens erger je niet’-spel, kregen we diepgang.

IMG-20190517-WA0002

“Het rafelt de verandering een beetje uit, waardoor we een beter beeld krijgen over ons eigen veranderingstraject” zegt een directeur derde graad van een grote secundaire school.

“Ja”, vult een directeur basisonderwijs aan, “het helpt ons wel zicht krijgen op wat is middel en wat is doel. Want voor je het weet lijkt een veranderingstraject een doel op zich te worden, waardoor de energie en de ambitie voor het eigenlijke doel wat verloren gaat. Bijvoorbeeld co-teachen: plots lijkt het alsof iedereen dat moet doen. terwijl het eigenlijk gewoon een middel is om anders te kunnen differentiëren, meer op maat te werken, te leren van elkaar, enzovoort.  Als je die ambitie naar boven brengt, dan kàn co-teaching een middel zijn, maar dat hoeft niet ‘de standaard’ te zijn.”

“Het spel gaf mij nog een belangrijk inzicht: het doet verdorie deugd dat we allemaal met hetzelfde aan het klungelen zijn.  Veranderen is werken en afzien, wroeten en blijven wroeten,” zegt een coördinerend directeur.  De zorgcoördinator vult aan: “door de spelmethodiek kan je geen vragen uit de weg gaan. Bij ons op school is ‘cultuur’ zo moeilijk bespreekbaar: ofwel wordt het een klaagzang, ofwel blijft het allemaal wat wazig en wollig. Hier moét je het er over hebben, concreet en in connectie met de andere pijlers. Dat gaan we op onze school ook doen.”

 

Op de middag werden we met de gekste vragen onverwacht bestookt. Of we iets anders op ons broodje wilden? Of we niet even de muziek op de voorgrond wilden brengen en genieten? Je werd op een stoel gezet omdat je fruit aan het eten was én je kreeg applaus. Een grappige confrontatie om te zien hoe je zelf kleine, onaangekondigde veranderingen verteert!

En tenslotte tijd om de markt een bezoekje te brengen. Verschillende workshops rond de verschillende pijlers van het mens-erger-je-niet spel. 10 zitjes per workshop, dus eigenlijk een beetje stoelendans. Een stoelengevechtje soms, die ons leuke, kant en klare tools, inzichten, confrontaties meegaf, om morgen mee aan de slag te gaan.

Op de markt, marktkramers van allerlei formaten. Allemaal met degelijke ‘marchandise’, waar deelnemers maar al te graag van gebruik maken

Visie en strategie:

  1. De ajuin: veranderen én teamontwikkeling: 2 voor de prijs van 1!
    Hoe zorg je voor betrokkenheid, verbondenheid, gelijkgerichtheid in teams.
    Tom Demeulenaere, Taborgroep
  2. De kracht van de visie in een pittig veranderproces
    Herman Frooninckx, CNO
  3. Theory of Change
    Melissa Plasschaert, Taborgroep

Gedeeld leiderschap:

  1. Denken in driehoeken: dan draait het pas rond!:
    Jan Coupé, Taborgroep
  2. De managementtrechter: Over het vastpakken van problemen en het loslaten van oplossingen.
    Mieke Meirsschaut en Isabelle Step, Arteveldehogeschool Banaba Schoolontwikkeling
  3. Samen werken in “3mteams”:
    Annelies Depuydt, Arteveldehogeschool Banaba Schoolontwikkeling

Cultuur:

7. De cultuur van veranderen, veranderen van onze cultuur.
Veranderingen gaan vaak gepaard met kleine of grote andere accenten in
Eva Lemay,  Taborgroep
8. Kom in beweging. Spreek (je) kernkwaliteiten aan.
Over het verhogen van energie en flow door het inzetten op kernkwaliteiten.
Piet Buyse, Arteveldehogeschool Banaba Schoolontwikkeling

Structuur:

9. Veranderingen integreren in je beleid
Bart De Lathouwer, Arteveldehogeschool Banaba Schoolontwikkeling

Competentie:

10. Startkracht! Startende leerkrachten in het basisonderwijs!
Sofie Michels, Arteveldehogeschool Opleiding Kleuteronderwijs

Met een boodschappentas vol, moe en uitgespeeld, klaar voor het weekend en content als een kind! Serieus spelen doet deugd, en helpt ons om veranderprocessen vast te pakken. Change, een game: absoluut! samen op weg om gamechangers te worden!

Benieuwd geworden naar het spel of één van de concrete methodieken? Consultants van de Taborgroep kunnen je verder helpen. Contacteer bij voorbeeld  eva.lemay@tabor.be voor meer info over de mogelijkheden.